Sektörel Haberler

RANDEVULU SANAL SIRA SİSTEMİ HAKKINDA MERAK EDİLENLER

Randevulu Sanal Sıra Sistemi Bilgilendirme Toplantısı Soru ve Cevapları

1) Çift şoför seyahat ederken randevu nasıl alınacak?

Çift şoförle yapılacak seferlerde bir şoförün randevu alması yeterli olacaktır.

2) Kurumsal kullanıcı kaydı ne zaman başlayacak?

RSS’de Kurumsal Kullanıcı kaydı mümkün olup, halen fiilen kullanılmaktadır, tüm firmalar RSS sisteminden randevu alarak Kapıkule gümrük kapısından geçiş yapabilecektir.

3) Sürücülerin aldıkları randevuya firma yetkilileri müdahale ederek düzeltme yapabilir mi? Firma yetkilileri işlem yapma hakkına sahip mi?

RSS sisteminde Kurumsal Kullanıcı kaydına sahip firmalar, aldıkları randevularda güncelleme yapabilirler.

4) Dönemsel kullanıma açılan geçiş belgelerinin kapılardan teminine firmaların yetişip yetişemeyeceğine dair endişeler mevcut. Bu konu hakkında Bakanlığın görüşü nedir?

Geçiş belgelerinin iş akışları RSS uygulamasının dışındadır. Ancak RSS’nin, geçiş belgelerinin gümrük kapılarında yoğunluğa göre düzenlenmesine olumlu katkı yapacağı değerlendirilmektedir.

5) Erken gelme ve geç kalma durumunda zaman limitleri nedir?

Sistemden alınan bilet çıktısında TIR parkına en erken giriş yapılması gereken saat belirtilmekte olup, bilet ekranında belirtilen bu saatten daha önce TIR parkına giriş yapılamayacaktır. Bu zaman dilimleri her gümrük müdürlüğü tarafından ihtiyaçlar çerçevesinde değiştirilebilir nitelikte olacaktır.

6) Uygulama ücretli mi olacak?

Bu konuda henüz karar verilmemiştir.

7) Zorunlu uygulamaya ne zaman geçilecek?

Uygulamanın lansmanının gerçekleştirilmesinden sonra, Sayın Bakanımızın talimatları doğrultusunda zorunlu uygulamaya geçiş yapılacaktır.

8) Kapıkule’den randevu alan bir kişi, İpsala veya Hamzabeyli’den çıkış yapabilir mi? Randevu alamama durumunda diğer kapılara yönlenme olabilir mi?

RSS sisteminin 1. Fazı Kapıkule gümrük kapısında hayata geçirilmiş olup, diğer kapılarda canlıya geçişten ve randevu aldıktan sonra kapı değişimi gerçekleştirilmesi, ilgili mevzuat hükümleri saklı kalmak üzere teknik açıdan mümkün bulunmaktadır.

9) Randevusuna uymayanlarla ilgili puan sistemi nasıl olacak?

RSS sistemi; yanıcı, parlayıcı ve patlayıcı madde taşıyan araçlar ile soğutma tertibatlı ve ısı kontrollü araçlara ve YYS-İzinli Gönderici statüsündeki araçlara öncelik tanıyan algoritmaya sahip olup, randevusuna uymayan araç veya sürücülerle ilgili husus değerlendirilmektedir.

10) Yabancı plakalı araçların kullanımı nasıl olacak?

Yabancı plakalı araçlar RSS sisteminden randevu alabilmekle birlikte sistemin cep telefonu bildirimi alabilmesi ve mobil uygulamanın indirilebilmesi için Türk GSM operatörlerine kayıtlı bir GSM hattı gerekmektedir.

11) Uygulama zorunlu şekilde hayata geçtikten sonra diğer ülkeleri mütekabiliyet uygulama durumu olabilir? Bakanlığın öngörüsü nedir?

Uygulamanın ilerleyen dönemde Bulgaristan, Gürcistan, Irak, İran gibi komşu ülkelerle paylaşılması ve bu yönde geliştirilecek işbirliğinin, gümrük kapılarının daha etkin çalışmasına imkân sağlayacağı değerlendirmektedir.

12) Şoför değişikliği durumunda sistemde nasıl değişiklik olacak?

Şoför değişikliği durumda aracı kullanacak diğer şoförün adına randevu alınması gerekmektedir. 13) Kapıkule’nin randevuları ayarlanırken kapasitesi kaç olarak belirlendi?

Sistemin kapasitesi gümrük kapısından araç geçiş hızına ve karşı ülkenin araç kabul kapasitesine göre ayarlanabilmektedir.

14) ADR ve Frigo araçlara öncelik olacak mı?

Sistem yanıcı, parlayıcı ve patlayıcı madde taşıyan araçlar ile soğutma tertibatlı ve ısı kontrollü araçlara öncelik tanımaktadır.

15) Kapıkule gar gümrüğünde bekleme sürelerinin artacağı ile alakalı endişeler mevcut?

Kapıkule Gar Gümrük Müdürlüğü nezdinde gümrük işlemlerini GTİ TIR parkı sahasında tamamlayan firmalar, giriş kontrol ünitesindeki randevusuz araçlar için yerleştirilmiş olan butona basıp GTİ TIR parkı sahasına girecek, gümrük işlemlerini bitirdikten sonra randevularını dozvola ofisinde yer alan kiosklardan alarak sahadan çıkış yapabileceklerdir.

16) Sürücülerin aldığı randevulardan firmanın daha detaylı bilgi sahibi olabilmesi amacıyla SMS veya e-mail yoluyla bilgilendirme yapılabilir mi?

Anılan talep teknik açıdan mümkün olup, ihtiyaç durumunda hayata geçirilebilecektir.

17) Firmaların kendi operasyonları için kullandıkları uygulamaları RSS ile entegre etmeleri mümkün müdür? Api dediğimiz uygulamalara entegre edecek bir sistem düşünülüyor mu?

Bakanlığımızın bilgi güvenliği politikalarına uygun olması koşuluyla, anılan talepler değerlendirilebilecektir.

18) Yaş sebze ve meyve taşıyan araçlarımız Kapıkule’de öncelik hakkına sahip. Bu konuda ne yapılacak?

RSS sistemi yaş sebze ve meyve taşıyan araçlara öncelik tanımaktadır.

19) YYS’deki firmalar, kendi gümrüklerini yapabiliyorlar, sistemde YYS’li firmalara öncelik tanınacak mı yoksa hâlihazırdaki sistem devam mı edecek?

Sistem, hâlihazırda “İzinli Gönderici” statüsü kapsamında YYS belgesine sahip firmaların araçlarına öncelik tanımaktadır.

20) Plaka değişikliği gerektiren durumlarda ne olacak?

Sistemin test aşamasında sektör temsilcisi firmalar tarafından sağlanan geri bildirimler doğrultusunda, sistemde plaka değişikliğine cevaz verecek şekilde geliştirme yapılmıştır. Anılan geliştirme yakın zamanda mobil uygulamalarda güncelleme olarak da yayınlanacaktır.

21) YYS sahibi firmaların randevu önceliği olacağı belirtildi. YYS sahibi firma randevu almak istediğinde randevu alabilecek mi?

Eğer alabilirse hâlihazırda randevusu olan ancak YYS’li olmayan firmaların önüne geçecek mi? Bu durum randevuların sarkmasına neden olacak mı? Her zaman diliminde (slotta) İzinli Gönderici statüsüne ait yeterli kontenjan bulunmakta olup, bu sayılar ihtiyaç halinde güncellenebilecektir. Buna ek olarak, YYS sahibi firmaların öncelikli randevu alması hususu Bakanlığımızın ilgili birimleri ile de değerlendirilmektedir.