COVID-19 salgını nedeniyle Kazakistan’a yapılan taşımalarda, Kurman Gazi sınır kapısı ile Aktau-Kurik limanlarında yoğunluklar yaşanıyor.
• Kazakistan’da 30 günlük vizesiz kalma süresinin aşılmamasına dikkat edilmeli. (Aksi durumunda para cezası uygulanmakta.)
• Mevsime göre aşırı sıcak nedeniyle veya buzlanan yollarda araçlara aks ağırlığı limiti uygulanabileceği unutulmamalı.
• Uluslararası Karayolu Sözleşmesi (CMR) ile seyahat eden TIR’lara sigorta yapılması zorunludur. (Kazakistan CMR ile seyahat eden TIR sürücüleri için uygulanan eskort sistemini salgın nedeniyle geçici olarak durdu ve yerine taşınan malın değerine göre sigorta uygulaması başlattı.)
• Kazakistan geçiş belgelerinin ihtiyacı karşılamadığı durumlarla karşılaşılabilmekte. (Geçtiğimiz aylarda, Kazakistan transit geçiş belgeleri tüm sınır kapılarında tükendi ve ilave yeni belgeler gelene kadar Kazakistan transit taşımaları yapılamadı. Bununla birlikte, Kazakistan ilave transit geçiş belgelerinin “Hazar güzergahında geçerlidir” şerhi ile gelmesi alternatif güzergahların kullanılmaz hale gelmesine sebep oldu.)
• Kazakistan üzerinden transit yapılacak taşımalarda 10 güne varabilen tam tespit uygulamaları ile karşılaşılabiliyor.
• Kazakistan’a TIR Karnesi olmadan taşımacılık yapılması tavsiye edilmiyor.
• Kazakistan TIR Plus’a üye. Kazakistan’a Hazar güzergahı üzerinden yapılan taşımalarda bu konuyla ilgili problemler yaşanmazken, Rusya üzeri Kazakistan’a yapılacak taşımalarda Rusya’nın TIR Plus sistemine üye olmamasından dolayı problemler yaşanabilmekte. TIR Plus sistemi, taşımalar için alınan teminatın yükseltilmesini sağlamakta olup (TIR ile 60 bin EUR olan teminat tutarı, TIR Plus ile yüz bin EUR arttırılmakta), Rusya üzeri transit olarak Kazakistan’a yapılan taşımalarda bu sistem kullanılamamakta.
• Kazakistan gabari standartlarına dikkat edilmeli ve Kazakistan’da gabari dışı taşımalarda belge maliyetlerinin yüksek olduğu unutulmamalı.
Bunlara ilave olarak; Limana gelen her tür taşıma belgesini haiz (TIR Kamesi, CMR, T1) TIR’lardan yük harcı, belge harcı, ilaçlama bedeli olarak en fazla toplam yakla şık 162 O Dolara varan harç tahsil edildiği, işlemler nedeniyle beklemek zorunda kalan sürücülerin park ettiği liman sahasının yanındaki özel bir şirkete ait TIR parkında makbuz karşılığı ilk gün için 15.bin KZT (yaklaşık 38 ABD Doları), sonraki her gün için 4 bin 5 yüz KZT (yaklaşık 11 ABD Dolan) park ücreti alındığı, işlemleri uzayan TIR’lar için liman sahası içinde park yeri tahsisi için çalışıldığı belirtildi.